Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Відповідно до пункту 6 частини 1 статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України юрисдикція адміністративних судів поширюється на спори щодо правовідносин, пов’язаних з виборчим процесом.
У статті 273 КАС України закріплені особливості провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій.
Право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб’єкти відповідного виборчого процесу( крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб’єкти ініціювання референдуму.
Виборець, учасник всеукраїнського референдуму( громадянин України, який має право голосу у відповідних виборах або референдумі) може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії, комісій з референдуму, членів цих комісій, якщо такі рішення,дія чи бездіяльність безпосередньо порушують його виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі чи процесі референдуму.
Місцевим загальним судам як адміністративним судам підсудні адміністративні справи, зокрема пов’язані з виборчим процесом щодо:
Окружним адміністративним судам підсудні адміністративні справи, пов’язані з виборчим процесом щодо:
Частиною 3 статті 21 КАС України передбачено, що якщо справа щодо однієї з вимог підсудна окружному адміністративному суду, а щодо іншої вимоги (вимог) - місцевому загальному суду як адміністративному суду, таку справу розглядає окружний адміністративний суд.
Частиною 4 статті 21 КАС України передбачено, що якщо справа щодо однієї з вимог підсудна апеляційному адміністративному суду, а щодо іншої вимоги (вимог) - місцевому адміністративному суду, таку справу розглядає апеляційний адміністративний суд.
Звертаємо увагу на те, що зазначені справи не можуть бути розглянуті за правилами спрощеного позовного провадження (враховуючи складність та значний суспільний інтерес).
Строки звернення
П’ять днів з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності, саме стільки часу передбачено частиною 6 статті 273 КАС України для подачі позовної заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів цієї комісії.
Звертаємо увагу на те, що днем подання позовної заяви, апеляційної скарги є день їх надходження до відповідного суду.
Строки розгляду
Суд вирішує адміністративні справи, що пов’язані з виборчим процесом, у дводенний строк після надходження позовної заяви.
Також:
Звертаємо увагу на те, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених КАС України (ч. 9 ст. 273 КАС України).
Розгляд справ
Про відкриття провадження в адміністративній справі, а також про ухвалене рішення суд невідкладно повідомляє відповідну виборчу комісію та комісію вищого рівня.
Щодо подання позовної заяви та про дату, час і місце розгляду справи суд негайно повідомляє відповідача та інших учасників справи шляхом направлення тексту повістки на офіційну електронну адресу, а за її відсутності – кур’єром або за відомими суду номером телефону, факсу, електронною поштою чи іншим технічним засобом зв’язку. Неприбуття у судове засідання учасника справи, повідомленого відповідно до положень статті 268 КАС України, не перешкоджає розгляду справи.
Звертаємо увагу на те, що у виборчих справах суд проголошує повне судове рішення, копії яких невідкладно видаються учасникам справи або надсилаються їм, якщо вони не були присутні під час його проголошення. Судові рішення за наслідками розгляду судами першої інстанції справ набирають законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження – з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Порядок оскарження рішень
Особливості судових рішень за наслідками розгляду справ, пов’язаних з виборчим процесом та їх оскарження закріплені у статті 278 КАС України.
Згідно з нормою статті 297 КАС України, апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Пп. 15.5 пункту 15 частини першої Розділу VII Перехідних положень КАС України встановлено, що до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи: апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією КАС України. У разі порушення порядку подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повертає таку скаргу без розгляду.
Відтак, враховуючи, що на даний час Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система не функціонує, подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повертає її.
Відповідно до частини 1 статті 186 КАС України (у редакції, що була чинною до 15 грудня 2017 року) встановлено, що апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.
Судом апеляційної інстанції у справах пов’язаних з виборчим процесом для окружних адміністративних судів та місцевих загальних судів як адміністративних судів Восьмого апеляційного адміністративного округу є Сьомий апеляційний адміністративний суд, з місцезнаходженням у місті Вінниця.