Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
У зв’язку з численними запитами судів ДСА України надає інформацію щодо порядку формування фонду оплати праці на 2015 рік, а також щодо розміру заробітної плати працівників апаратів судів.
Щодо перерозподілу фонду оплати праці в березні 2015 року
Обсяг бюджетних призначень на оплату праці судам загальної юрисдикції на 2015 рік, який затверджений Законом України "Про Державний бюджет України на 2015 рік", був сформований Міністерством фінансів України для Державної судової адміністрації України (далі ― ДСА України) з урахуванням обмеження місячного розміру суддівської винагороди 10 розмірами мінімальної заробітної плати відповідно до Закону України від 28.12.2014 № 76–VIII "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України".
Доведеним обсягом видатків на оплату праці у 2015 році не враховано потребу в коштах, необхідних для виконання статті 129 Закону України "Про судоустрій і статус суддів", стосовно встановлення посадового окладу судді місцевого суду на рівні 15 мінімальних заробітних плат та постанови Кабінету Міністрів України від 09.03.2006 № 268 "Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів" у частині забезпечення стимулюючих виплат, що у свою чергу порушувало статтю 144 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" у частині визначеного розміру заробітної плати та матеріального забезпечення працівників апаратів судів.
У березні 2015 року ДСА України в межах повноважень головного розпорядника бюджетних коштів здійснила перерозподіл річного обсягу асигнувань на оплату праці між судами в межах однієї бюджетної програми. Здійснення перерозподілу було зумовлено різним рівнем заробітної плати працівників апаратів судів, що склався у зв’язку з істотними змінами в кількісному складі суддів та чисельності працівників апаратів судів на початок 2015 року. Зокрема, з урахуванням Постанови Верховної Ради України від 25 грудня 2014 року № 59 "Про звільнення суддів" та у зв’язку зі скороченням чисельності працівників відповідно до пункту 10 розділу ІІІ "Прикінцеві положення" Закону України від 28.12.2014 № 76–VIII "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України".
Ураховуючи викладене, рівень середньомісячної заробітної плати працівників апаратів судів до перерозподілу складав:
- у місцевих господарських судах: від 2 525 грн (у господарському суді Харківської області) та 2 554 грн (у господарському суді Дніпропетровської області) до 5 928 грн (у господарському суді Луганської області) та 4 917 грн (у господарському суді Вінницької області);
- в апеляційних загальних судах: від 3 065 грн (в апеляційному суді Хмельницької області) та 3 075 грн (в апеляційному суді в Черкаській області) до 15 020 грн (в апеляційному суді Луганської області) та 5 068 грн (в апеляційному суді Запорізької області);
- в апеляційних господарських судах: від 2 984 грн (у Київському апеляційному господарському суді) та 3 083 грн (у Харківському апеляційному господарському суді) до 6 761 грн (у Донецькому апеляційному господарському суді) та 3 564 грн (у Дніпропетровському апеляційному господарському суді);
- в апеляційних адміністративних судах: від 2 889 грн (у Харківському апеляційному адміністративному суді) та 2 990 грн (у Вінницькому апеляційному адміністративному суді) до 9 160 грн (у Донецькому апеляційному адміністративному суді) та 3 838 грн (в Одеському апеляційному адміністративному суді);
- у місцевих адміністративних судах: від 2 519 грн (у Дніпропетровському окружному адміністративному суді) та 2 654 грн (у Запорізькому окружному адміністративному суді) до 8 033 грн (у Донецькому окружному адміністративному суді) та 4 226 грн (в Одеському окружному адміністративному суді).
Для вдосконалення методики планування фонду оплати праці ДСА України було запроваджено щомісячне надання судами загальної юрисдикції інформації щодо середньооблікової чисельності суддів та працівників апаратів судів. З метою перерозподілу планових призначень на оплату праці між судами були використані дані стосовно середньооблікової чисельності суддів та працівників апаратів судів станом на 01.02.2015.
Зазначений перерозподіл було здійснено в межах бюджетної програми на єдиних засадах нарахування суддівської винагороди (10 мінімальних заробітних плат) та однакового розміру середньої заробітної плати працівників апаратів судів.
Середня заробітна плата працівників апаратів судів з урахуванням перерозподілу фонду оплати праці між судами та суддівської винагороди
в розмірі 10 мінімальних заробітних плат склала:
- у місцевих господарських судах ― 3 363 грн;
- у місцевих адміністративних судах ― 3 432 грн;
- в апеляційних загальних судах ― 3 790 грн;
- в апеляційних господарських судах ― 3 339 грн;
- в апеляційних адміністративних судах ― 3 624 грн
та рівень її був однаковий для всіх судів у межах однієї бюджетної програми.
Рівень середньомісячної заробітної плати працівників апаратів судів у судах Донецької та Луганської областей при здійсненні перерозподілу планових призначень на оплату праці закладався ДСА України в розмірі:
- у місцевих господарських судах ― 5 000 грн;
- у місцевих адміністративних судах ― 5 200 грн;
- в апеляційних загальних судах ― 5 500 грн;
- в апеляційних господарських судах ― 5 000 грн;
- в апеляційних адміністративних судах ― 5 500 грн
з урахуванням того, що протягом року зазначені суди можуть проводити доукомплектування штату працівників апаратів судів для належного здійснення правосуддя судом, що у свою чергу відобразиться на рівні заробітної плати працівників апаратів судів.
Перерозподіл обсягу планових призначень на оплату праці, зокрема їх зменшення в місцевих господарських, апеляційних загальних, апеляційних господарських, апеляційних адміністративних та місцевих адміністративних судах Донецької та Луганської областей, зумовлено суттєвим зменшенням фактичної чисельності працюючих у зв’язку з тим, що зазначені суди змінили своє місцезнаходження відповідно до указів Президента України від 12.11.2014 № 866, № 867 та № 868. Під час здійснення перереєстрації суду, переїзду суддів та працівників апаратів судів протягом грудня 2014 року та згідно з Тимчасовим порядком фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам і організаціям Донецької та Луганської областей, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 № 595, працівниками судів було надано документи, які підтверджують їх згоду на переїзд до нового місця розташування судів.
При здійсненні перерозподілу фонду оплати праці розрахунок фонду оплати праці на 2015 рік було проведено, виходячи з чисельності працівників, які виявили бажання продовжувати виконувати свої обов’язки
в судах на території, що контролюється українською владою.
Стосовно зменшення бюджетних призначень на оплату праці місцевих загальних судів Донецької та Луганської областей необхідно зазначити, що працівники апаратів судів, що розташовані на тимчасово неконтрольованій українською владою території, частково перейшли на роботу в суди, які розміщені на підконтрольній українській владі території, а частина працівників апаратів судів не виявила бажання працювати в інших судах Донецької та Луганської областей, що утворило певну економію фонду оплати праці. За рахунок такої економії здійснено перерозподіл фонду оплати праці та встановлено єдиний розмір середньої заробітної плати в місцевих загальних судах на рівні 3 074 гривні. Середня заробітна плата в судах Донецької та Луганської областей становила 4 700 гривень.
Дефіцит планових призначень на оплату праці
Скасування обмеження суддівської винагороди з 1 квітня 2015 року у зв’язку з набранням чинності Законом України від 02.03.2015 № 213–VIII "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення" призвело до дефіциту фонду оплати праці по всіх судах загальної юрисдикції без виключення. Загальний обсяг дефіциту коштів на виплату суддівської винагороди фактично працюючим суддям на квітень – грудень 2015 року становив 640 млн гривень.
Наступне скорочення планових показників у сумі 72,4 тис. грн на нарахування на оплату праці за загальним фондом державного бюджету відбулося в процесі зменшення Державного бюджету України відповідно до Закону України від 17.07.2015 № 648–VIII "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2015 рік".
Верховною Радою України 17 вересня 2015 року було прийнято Закон України "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2015 рік", відповідно до якого, у тому числі, збільшено розмір мінімальної заробітної плати з 1 вересня 2015 року до 1 378 гривень.
У зв’язку з тим, що розмір суддівської винагороди залежить від розміру мінімальної заробітної плати, та враховуючи те, що з вересня 2015 року в рамках підвищення соціальних стандартів населення відбулося збільшення розміру мінімальної заробітної плати, дефіцит коштів на виплату суддівської винагороди збільшився ще на 80,0 млн гривень.
Забезпечення фонду оплати праці протягом року
Для поточного забезпечення потреб на оплату праці у квітні – липні 2015 року Міністерством фінансів України за ініціативою ДСА України проводилося наближення планових показників на оплату праці за загальним фондом державного бюджету з урахуванням середньооблікової чисельності працівників та відповідного розміру середньомісячної заробітної плати, зокрема було здійснено наближення зазначених показників на загальну суму 232 646,8 тис. грн, а із серпня по листопад 2015 року Міністерством фінансів України за ініціативою ДСА України збільшені планові показники на оплату праці за рахунок спеціального фонду державного бюджету на загальну суму 537 359,3 тис. грн разом із нарахуванням для покриття дефіциту фонду оплати праці.
Приклад розподілу коштів на підставі розрахунку дефіциту фонду оплати праці у вересні 2015 року:
Розрахунки додаткових коштів на оплату праці за спеціальним фондом місцевим господарським судам
Розрахунки додаткових коштів на оплату праці за спеціальним фондом апеляційним загальним судам;
Розрахунки додаткових коштів на оплату праці за спеціальним фондом місцевим загальним судам;
Розрахунки додаткових коштів на оплату праці за спеціальним фондом апеляційним господарським судам;
Розрахунки додаткових коштів на оплату праці за спеціальним фондом апеляційним адміністративним судам;
Розрахунки додаткових коштів на оплату праці за спеціальним фондом місцевим адміністративним судам;
Окрім цього, Законом України "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2015 рік" для підвищення соціальних стандартів було передбачено збільшення видаткової частини державного бюджету за загальним фондом державного бюджету місцевим та апеляційним судам загальної юрисдикції на загальну суму 115 277,6 тис. гривень.
Зміни в умовах оплати праці працівників апаратів судів
Кабінетом Міністрів України 2 вересня 2015 року було прийнято постанову № 644 "Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України", якою було врегульовано питання оплати праці членів Вищої ради юстиції та членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, а також приведено у відповідність зі статтею 147 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" умов оплати праці працівників апаратів судів.
Зазначеною постановою передбачено, що розмір посадового окладу працівника апарату суду, посада якого віднесена до шостої категорії посад державних службовців, установлюється в розмірі 30 відсотків посадового окладу судді місцевого суду. Посадові оклади працівників апарату суду, посади яких віднесені до кожної наступної категорії посад державних службовців, установлюються з відповідними підвищеними коефіцієнтами з урахуванням вимог Закону України "Про судоустрій і статус суддів".
Водночас, зважаючи на дефіцит коштів у державному бюджеті 2015 року для відповідних виплат, на період до кінця 2015 року Кабінетом Міністрів України було запроваджено тимчасове обмеження розмірів посадових окладів із застосуванням коефіцієнту 0,5 для працівників апаратів місцевих та апеляційних судів.
Розрахунок мінімально гарантованих сум додаткових коштів
З огляду на те, що протягом квітня – липня 2015 року проводилося наближення планових показників фонду оплати праці шляхом їх зменшення з кінця року, утворений у ІV кварталі 2015 року дефіцит цих коштів необхідно покрити для забезпечення виплати суддівської винагороди та оплати праці працівників апаратів судів. Поновлення планових показників ДСА України планує здійснити за рахунок додаткових коштів за спеціальним фондом державного бюджету. За результатами проведеного аналізу понадпланових надходжень від сплати судового збору ДСА України у вересні 2015 року були здійснені розрахунки мінімально гарантованих сум додаткових коштів, що надійдуть до кінця 2015 року, які доведені судам листом ДСА України від 21 вересня 2015 року № 11-16170/15.
В умовах щомісячного рівномірного надходження коштів за спеціальним фондом державного бюджету в сумі 150 млн грн, а також планових показників, що затверджені на оплату праці за загальним та спеціальним фондами державного бюджету на вересень – грудень 2015 року ДСА України було розраховано обсяги додаткових коштів на оплату праці кожного суду, виходячи з даних щодо середньооблікової чисельності суддів та працівників апаратів судів, розміру складових суддівської винагороди, наданої судами при формуванні бюджетної пропозиції на 2015 рік (скорегованої з урахуванням суми підвищення мінімальної заробітної плати з вересня поточного року), а також середньої заробітної плати, однакової для кожного суду на період вересень – грудень 2015 року.
Державна судова адміністрація України, як головний розпорядник бюджетних коштів, має забезпечувати однаковий рівень середньої заробітної плати працівникам апаратів по всіх судах загальної юрисдикції. Тому з огляду на обсяги понадпланових надходжень від сплати судового збору додаткові кошти за спеціальним фондом державного бюджету будуть спрямовуватися на вирівнювання розміру середньорічної заробітної плати до 4000 гривень.
Затвердження штатного розпису суду
Порядок формування штатного розпису судів для подання їх на затвердження ґрунтується на нормах статті 51 Бюджетного кодексу України щодо утримання чисельності працівників та здійснення фактичних видатків на заробітну плату лише в межах фонду заробітної плати, затвердженого для бюджетних установ у кошторисах, та пункту 37 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2002 року № 228 "Про затвердження Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ", згідно з яким розпорядники коштів приводять свої витрати у відповідність з бюджетними асигнуваннями та іншими показниками. Для цього чисельність працівників установи, що пропонується до затвердження за штатним розписом, повинна бути приведена у відповідність з визначеним фондом оплати праці.
При цьому наголошуємо, що чисельний склад судів, затверджений наказом ДСА України, за своєю економічною природою є нормативним, визначеним для забезпечення оптимального та однакового навантаження на суддів та працівників апаратів судів. В економічному плануванні ця чисельність застосовується при визначенні нормативної потреби фонду заробітної плати для підготовки бюджетного запиту. Термін "штатна чисельність" може застосовуватися виключно до чисельності, затвердженої штатним розписом, та відображає ту можливу чисельність, яку бюджетна установа може утримувати в межах фактично виділених їй бюджетних асигнувань.